Exposities2018-10-30T12:07:13+00:00

Exposities textielkunst 2018

De kunstenaars op de textielkunsttentoonstelling 2018 zijn:

Adrienne Barth – Atelier Viltorama

“Als je mijn atelier binnenkomt zie je als eerste een muur van wol. In heel veel kleuren. Het eerste wat ik dan zeg is “Voel maar!”. Voorzichtig wordt er dan gevoeld. Het verschil tussen lont en vlies. Het verschil tussen hele zachte merino en grof bergschaap. Zacht, zachter, zachtst. Grof, grover, grofst.

Tijdens het vilten is het heerlijk om de verschillende soorten en kleuren wol in je handen uit elkaar te trekken en neer te leggen en om de wol dan vervolgens te werken. Met water en zeep of met de viltnaald.

Er is zoveel te maken en het voelt elke keer weer anders door de gebruikte combinatie van materialen en technieken.

Het liefst zou ik iedereen kennis laten maken met wol en vilt. Laten voelen welk mooi materiaal je in handen hebt en welke verschillende structuren je er mee kan maken. Hoe het voelt om wol te transformeren in vilt.Daarom neem ik voor deze tentoonstelling een object gemaakt waar je niet alleen naar mag kijken, maar waar je ook aan mag voelen. Voel maar!

http://www.viltorama.nl/

Anja Schrik – Viltwerkplaats Odijk

Natuurlijke materialen, historische recepten en ambachtelijk werken zijn de uitgangspunten van het werk van Anja Schrik. Het blijft haar fascineren hoe je natuurlijke (afval)materialen om kan zetten in nieuwe materialen. Een metamorfose die ontstaat onder je handen. Van zachte wollokken naar sterk vilt, van planten naar verf, van pulp naar stevig papier, van glibberige vissenhuiden naar soepel leer.

Ze exposeert haar werk regelmatig: kleine en grote wandpanelen, lichtobjecten en vazen. Over verven en vilten heeft ze twee boeken geschreven: ‘Eco-verf’ en ‘Eco-vilt’. In haar Werkplaats voor kunst en ambacht geeft ze veel cursussen waarin het leren van technieken centraal staat.

Foto 1: blauwdruk
Foto 2: lunchwikkels die geverfd zijn met natuurlijke extracten

http://www.viltwerkplaats.nl

Anna van Bohemen

“Mijn veelal driedimensionaal werk heeft als hoofdthema de vergankelijkheid en kwetsbaarheid van de materie. Die kwetsbaarheid en de twijfelachtige schoonheid van het verval probeer ik zichtbaar te maken in mijn objecten.

Ook inspireert mij de vele manieren waarop de mens zijn worsteling met de vergankelijkheid tracht vorm te geven en te bezweren. De met bloemen en pigmenten versierde beelden en sacrale plaatsen, het mysterieuze, het bezielde en de ruwe schoonheid ervan.

Mijn objecten zijn dan ook een poging om mijn eigen sacrale plaatsen te creëren.

Onder de naam Heilige huisjes maakte ik een serie objecten in de vorm van huisjes, altaartjes en kleine wagentjes. Ze zijn geïnspireerd op relikwieën en voorwerpen waarin tastbare herinneringen zijn opgeborgen en waaraan in sommige culturen magische krachten worden toegekend. De grote en kleine papiervellen onder de naam Muurbrieven bevatten tastbare herinneringen in de vorm van teksten en resten van brieven. Zo ook de serie Memoires waarin de peulachtige vormen gebruikt worden om fragmenten uit eigen en andermans brieven te bewaren. Mijn laatste objecten zijn een soort kruising tussen talisman, fetisj en relikwieën houder. De objecten onder de naam Chatelaine zijn geïnspireerd op de antieke westerse gordelringen waaraan diverse objecten konden worden gehangen die iets vertellen over de status van de eigenaar.

Mijn werkwijze is enerzijds ambachtelijk en procesmatig, anderzijds direct en emotioneel. Mijn materialen zijn aards en tastbaar en zijn voor mij een grote bron van inspiratie. Ik werk voornamelijk met papier, soms in combinatie met textiel, ijzer en hout. Ik verwerk deze materialen met bestaande of eigen technieken. Ik gebruik, verf, was, olie en klei.”

https://www.annavanbohemen.nl/

Anneke Zwolsman-Westing – Viltflexplek

“Handgemaakt vilt van schapenwol vind ik zo’n intrigerend materiaal. Je kan er alle mogelijke vormen en objecten in de meest uiteenlopende kleurstellingen mee maken. Variërend van een bruidsboeket met fragiel ogende bloemblaadjes tot stevige dikke sloffen. Het duurzame materiaal is heerlijk om te dragen, maar geeft ook warmte en sfeer aan een interieur.

Gedurende het hele viltproces maak je je hoofd leeg, doordat je met je handen werkt en door de repeterende bewegingen. Je geeft je over aan de grillen van het materiaal en komt zo soms tot onverwachte vormen en structuren, die je vervolgens weer naar je hand kan zetten.

Kom genieten van het viltwerk en als je wilt ervaren wat het vilten met je doet volg dan ter plekke een mini-workshop – zie de pagina Workshops en demonstraties.”

Meer werk is te zien op www.viltflexplek.nl.

Annemie Koenen – Wolwerkplaats Moeder Aarde

Cocon Levensweg – 2018

“Al heel lang wilde ik graag een cocon aan een stuk maken. Omdat hier veel plek en tijd mee gemoeid is moest er het goede moment voor komen, namelijk in een periode dat ik minder vaak onderweg ben.

De tentoonstelling ‘Gehalten und Getragen’ van de Duitse Viltverening Filznetwerk e.V. was de gelegenheid om mijn wens vorm te geven.

Mijn inspiratie voor dit werk is sterk geworteld in Moeder Aarde, de natuur. De vergankelijke mens die weer aarde wordt. Het motief in deze cocon is het Kyrgyzische ‘hondestaart’ hetgeen betekent: de verbinding tussen hemel en aarde. Het werk is geheel handgemaakt.”

http://www.annemiekoenen.nl/troostvilt

Foto’s: Bert Jansen

Annelies Ouwejan

“Mijn naam is Annelies Ouwejan. Met veel passie ben ik sinds 1974 bezig met textiele kunst.

Het werk dat ik maak, heeft door de jaren heen een grote ontwikkeling doorgemaakt. Daar waar ik begon met fijn naaldwerk is mijn werk nu gekenmerkt door grotere werken met reliëfs waarin ik vrijer en losser ben geworden.

Het gaat mij om combinaties in vormen, structuren, lijnen, licht, schaduw, en kleurenspel.”

http://www.anne-art.nl/

Biezenmortel Masterclass 2018

In oktober 2018 vond in het Brabantse klooster voor de 4e keer de door Flox den Hartog Jager georganiseerde Biezenmortel Masterclass plaats. Onder de leiding van beeldend kunstenaar Monika Auch verlegden de 18 deelnemers hun grenzen in de vormgeving van textiele kunst.

Met verve heeft Monika Auch het inhoudelijk gedeelte van de masterclass op zich genomen. De cursisten kregen elke dag een tekenoefening om in de flow van het maken te komen. Daarna gingen ze aan de slag met huiswerk en de geweldige opdracht die ze ter plekke kregen, waardoor de cursisten uit hun comfort zone werden gehaald en er prachtige werkstukken ontstonden. In de middaguren was er voor elke cursist gelegenheid om kort privé met Monika te spreken over hun werk. ‘s Avonds verzorgde Monika een lezing, die ons perspectief op kunst en kunst maken vergrootte. De Masterclass werd afgesloten met een oefening in het fotograferen van de werkstukken op onverwachte plekken met als doel het werk te versterken.

De Masters van de Masterclass maakten in enkele dagen bijzondere werken die te zien zullen zijn op de Handwerk en Quiltdagen! De tentoonstelling wordt geheel door de cursisten zelf georganiseerd, zodat ze ook in het tentoonstelling maken ervaring op kunnen doen.

Meer informatie over de Masterclass is te vinden op www.floxdenhartogjager.nl. Ben je ook geïnteresseerd in zo’n Masterclass? Mail dan even, dan wordt je gelijk op een lijst van geïnteresseerden voor een mogelijk volgende Masterclass gezet. Email: floxdhj@gmail.com

Foto 1: Mineke Destellirer
Foto 2: Attje Oosterhuis
Foto 3: Petra Gerner
Foto 4: Anja van Dijk

Charlotte Molenaar Art.toWear

“Ik ontwerp en maak buitengewone accessoires van wol, zijde en vintagestoffen: sjaals, hoeden, sieraden en meer. Mijn doel is om kunst en vakbekwaamheid te combineren tot ontwerpen met heldere, eenvoudige vormen en uitgesproken kleuren.

Ik werk zowel in opdracht als aan een eigen vaste collectie. De ontwerpen zijn feestelijk, exclusief en, mede als gevolg van de handmatige productie, in hoge mate uniek. De accessoires zijn verfijnd, zij zijn comfortabel in het dragen en hebben een weelderige uitstraling. Kwaliteit komt zowel tot uitdrukking in materiaalgebruik als in detaillering en vindt zijn oorsprong in de liefde en de aandacht waarmee ik mijn werkstukken creëer.

In Den Bosch exposeer ik, naast kleurrijke sjaals, vooral mijn monumentale sieraden. Deze zijn geïnspireerd door de natuur in de vorm van bloemen en stenen. Mijn handgemaakte vilt combineer ik hierin vaak met zilver of titanium.”

Meer foto’s zijn te zien op mijn website www.charlottemolenaar.art en op instagram: art.towear

Collorsofellen – Textiellink

Colorsofellen

– Handbeschilderde en digitaal geprinte wol/zijden stoffen –

De textiel designs van Colorsofellen kenmerken zich door een combinatie van grafische patronen, transparantie, bijzondere kleurstellingen en materiaalgebruik. De ontwerpen en stoffen vormen een optelsom van Ellens jarenlange ervaring als grafisch vormgever en haar passie voor textielkunst. Door te experimenteren met kleuren, vormen en materialen ontstaan stoffen met ongekende mogelijkheden.

Naast het met de hand beschilderen van zijde, ontwerpt Ellen ook dessins op de computer, die geprint worden op zijde of andere stoffen. De handgeschilderde en digitaal geprinte zijde kan gedragen worden als sjaal of kleding, maar ook meegevilt worden met fijne merino-wol, waardoor kleurrijke soepele wol/zijden stoffen ontstaan met een eigen handschrift.

http://www.colorsofellen.com/

Textiellink

– Textiel publicaties –

Vele bijzondere textielobjecten, van ruim 1.500 textielkunstenaars uit de hele wereld, hebben inmiddels een plekje gekregen in één van de vijf boeken van Textiellink. Twee boeken tonen een brede kijk op textielkunst met al haar mogelijkheden. Daarnaast tonen drie specials een overzicht van de talloze toepassingen van viltkunst.

http://www.textiellink.nl/

De Concullega’s

“Wij zijn een groep van 4 kunstenaars die ieder met een verschillende invalshoek en passie werken vanuit een eigen atelier.  Het is daarbij handig dat wij allen eenzelfde referentiekader hebben vanuit de opleiding Textile Art van DIY Textile School Amsterdam.

Wij hebben elkaar gevonden om uit te wisselen, te sparren, met en van elkaar te leren en zo verder te groeien in ons kunstenaarschap. Een grote gemeenschappelijke deler hierbij is textiel. Textiel en vezels hebben onze voorkeur als materiaalkeuze en textiele kunsten en ambachten willen we graag nog meer in de kijker zetten.

Verder zijn we sterk in onze diversiteit. Als mens en kunstenaar hebben we zeer verschillende achtergronden en benaderingen. Zo kunnen we elkaar verrassen, inspireren en versterken.

Het is heerlijk om collega’s te hebben! Al zijn die soms ook een beetje concurrenten… Vandaar de naam De Concullega’s. We zijn sinds januari 2018 actief bij elkaar betrokken en merken nu al de verrijking door onze samenwerking. Dit belooft wat voor de komende jaren.

Nieuwsgierig? Je kunt meer informatie vinden door te kijken op onze websites en/of contact op te nemen via de mail: emjeevh@gmail.com.

Foto’s 1 & 2: Diana Warmels-Edes http://www.eilandesign.nl
Foto’s 3 & 4: Ginni Fleck http://ginnifleck.com
Foto’s 5 & 6: Marjan van Holthe https://www.emjees.nl
Foto’s 7 & 8: Josien Eulderink http://www.josieneulderink.nl

DIY Textile School

DIY Textile School, Amsterdam presenteert het werk van enkele, geselecteerde studenten van de opleidingen Textile Art, Stitch Art en Masterjaar waarin het thema ‘Natuur’ het uitgangspunt is.

DIY Textile School verzorgt sinds 2010 opleidingen en cursussen in de textielkunst voor mensen die hun creatieve talenten willen ontwikkelen. Er wordt lesgegeven door bekende textielkunstenaars en professionele docenten textiele vormgeving. DIY Textile School biedt een veilige en inspirerende omgeving waarin zowel (aspirant) textielkunstenaars als amateurs zich kunnen ontplooien.

De tweejarige opleiding Textile Art geeft basiskennis waardoor studenten zich verder te kunnen ontwikkelen. Daarnaast krijgen zij inzicht in hun persoonlijke, creatieve stijl. In het Masterjaar worden de verschillende aspecten van het kunstenaarschap verder uitgewerkt. De eenjarige Stitch Art opleiding verkent de vele mogelijkheden van de borduurkunst.

Naast deze opleidingen verzorgt DIY Textile School cursussen en workshops die in duur variëren van een half jaar tot een middag. Hierin kunnen deelnemers zich bekwamen in een bepaalde textieltechniek, meer inzicht krijgen in verschillende aspecten van de textielkunst en hun creatieve talenten verder verkennen.

Foto’s: werkstukken van student/kunstenaar: Monique Aubertijn ©.

https://www.diytextileschool.nl/

Dutch MQG

Het Dutch MGQ, de Nederlandse vereniging voor Modern Quilten, laat tijdens de Handwerk en Quiltdagen 2018 moderne werken op klein formaat zien. Er worden mini quilts tentoongesteld waarbij de verschillende stijlen uit het moderne quilten worden uitgelegd. Aan de hand van deze tentoonstelling krijg je antwoord op de vraag ‘Modern quilten, wat is dat nou eigenlijk?’

Ook zullen er alledaagse objecten tentoongesteld worden, waarbij je goed kunt zien dat moderne quilts vaak worden gemaakt om te gebruiken. Van kussens, tot tassen tot toetsenbord onderleggers.

https://www.dutchmqg.nl/

Eke Krug

“Even voorstellen. Mijn naam is Eke Krug en ik werk sinds jaren met textiel en mixed media. Het experimenteren met verschillende materialen doe ik al mijn leven lang, en vind ik heel inspirerend. Gedurende ruim acht jaar heb ik in Noorwegen gewoond, waar het isolement heeft geleid tot een verdieping in mijn werk en het maken van art-quilts.

Intuïtief werken met textiel, verschillende verftechnieken, combinaties met andere materialen, zoals papier, leer en wol, oude textiel een nieuw leven geven, dat is de basis voor het mijn werk. Nieuwe lappen creëren door middel van experiment en manipulatie. En die vervolgens verwerken tot tassen, sieraden en art-quilts.

Als lid van de art-quilt groep Fifteen by Fifteen, ben ik internationaal actief. De Fifteen by Fifteen is een groep van vijftien vrouwen, uit verschillende landen en werelddelen, die, elk op eigen wijze, iedere twee maanden een art-quilt van 15 bij 15 inch maken naar aanleiding van een thema. Het gemaakte werk presenteren wij gezamenlijk op onze website.

Inmiddels woon ik sinds een jaar weer in Nederland, is er een atelier ingericht en ben ik weer volop aan het experimenteren. Ook word ik op diverse locaties uitgenodigd om workshops te geven in textiele vormgeving en textiele technieken.”

https://ekeskleurdesign.blogspot.nl/
https://fifteenquilts.com/

Elly Prins

Een beurs die half november valt is natuurlijk dè gelegenheid om alvast goed uit te pakken met kerststoffen. Elly Prins heeft een leuk assortiment in dubbelbrede stoffen met een subtiel kerstmotief. In de expositieruimte naast de stand van Elly komen quilts te hangen waar zij ook een pakket van hebben.

Bij de stand van Elly Prins kom je vast en zeker al helemaal in de kerstsfeer!

http://www.machinequilting.nl/

Fransje Smit

“In witten werk ik. Zijde, wolvilt en katoen in lagen over elkaar. Beeld op doek als kant, op sommige plekken doorzichtig, half doorzichtig of dicht. Figuurtjes zweven ervoor als bezoekers in het verhaal.

Borduursel als dunne potloodlijntjes tekent details, knoopjes zorgen voor verbinding, opgevulde bloemen en vogels hangen naast wieltjes, vorken en strookjes zijde.

World, my world  is een collage van beelden uit eerder werk, Halleluyah volgde als ode aan de oneindigheid van het leven en schoonheid in de natuur.

Een doek met de lange titel Als gedachten bloemen zijn is mijn hoofd een tuin laat een bloemenwaterval zien waaruit zaad, bomen en een plantvak met bloemen voortkomen.

Landkaart van mijn brein is een mij bekende routekaart die altijd bij me is….

Verhaal van een dood vogeltje’ is een serie figuurtjes geboren uit verval, ontbinding, waarbij een gevonden voorwerp een rol speelt. Gemaakt van theezakjes, metaaldraad, zijde, schedeltjes, stukjes gevonden metaal of plastic, wol, katoen, borduurgaren en wol.

De verhalen die het in zich heeft zijn eindeloos en gevarieerd, net als onze eigen geschiedenis. Ik zie schoonheid in verval, vind beeld om me heen, verbind delen tot een nieuw geheel.

En oja: ik voel het zeilen met de vleugels wijd op de wind……”

Naast autonoom kunstenaar is Fransje ook docent beeldende vorming.

http://www.fransje-smit.nl/

Genkse Academie

Textiele beeldende kunst 18+
De ‘tactiele kwaliteit’ van hedendaags textiel is een belangrijke troef die we aanwenden.
We gaan aan de slag met oude en hedendaagse technieken zoals vilten, papierscheppen, druk-, verf- en afbindtechnieken, shibori,… maar ook digitale fotografie, CAD-tekenen en printen, werken met transferpers en thermofax, machinaal vilten, latextoepassingen, mallen maken, ….
De technische beginselen wenden we aan in een hedendaagse context.

Eerder dan de louter technische toepassingen dagen we je uit deze technieken te interpreteren in functie van ruimtelijke werkstukken.

We starten met opgegeven thema’s. Later creëer je vrij beeldend werk. We onderzoeken en oefenen uitvoerings- en presentatiemogelijkheden.
Het kunstzinnige dat sluimert in jou helpen we omzetten in een hedendaagse creatie.

Meer info bij de docenten:

Anne Mie Boonen: a.mie.boonen@gmail.com
Sus Driessen: sus.driessen@pandora.be

  • donderdag van 10u30 tot 18u20
  • vrijdag van 10u30 tot 20u30

https://www.gavoorkunst.be/textiele-beeldende-kunst-18

Hanneke van Broekhoven

Ze ogen kwetsbaar, de textiele figuren van Hanneke van Broekhoven, met hun tere huid van transparant katoen. Tegelijkertijd stralen ze levenskracht uit.

Met veel geduld en oog voor detail heeft Hanneke ze in elkaar genaaid. Rafelrandjes en losse draadjes blijven zichtbaar, want…

“We hebben ze allemaal. Ze vertellen ons levensverhaal. Als je ze verbergt, laat je jezelf niet helemaal zien om te voldoen aan een beter, perfecter beeld.”

http://www.hannekevb.nl/

Heleen van den Hooven – Ateljee aan Zee

“Het werk dat ik dit jaar exposeer tijdens de Handwerk en Quiltdagen bestaat uit:

Soft Digital Worlds
Het werk in deze serie is geïnspireerd op de vormen die voortgekomen zijn uit het computerprogramma ‘ Turbo grid 2000’, een samenwerkingsproject tussen mijn broer Erik van den Hooven en Jowan de Haan. Erik heeft een computerprogramma geschreven waar vormen uit komen. Jowan werkt die uit in zeefdruk en ik in textiel. Voor mij gaat het in deze serie over het bij elkaar brengen van werelden en te ontrafelen hoe de verschillende werelden zijn opgebouwd. Hoe verhouden de elementen zich ten opzichte van elkaar? Waar is overlap? Wie heeft het voor het zeggen? Welke structuren worden neergelegd? Wat voegt zich naar de opgelegde structuren en wat volgt de eigen structuur/energie.

FACE (Felt Art Communty Experiment) Natural Cirkels
Van oudsher hebben vrouwen samengewerkt om textiel te maken. Het samenwerken verbindt en biedt naast gezelligheid ook de mogelijkheid binnen kortere tijd groter te werken. Dit werk is het resultaat van een samenwerking van vrouwen in Zeeland die mee hebben gedaan met dit experiment. We hebben samen gelaagde lappen gevilt die ik vervolgens in stroken heb geknipt en als cirkels weer aan elkaar heb genaaid. Het thema Natural Cirkels is een ode aan de Natuur, aan de inspiratie die ze biedt en haar oneindigheid.

Proeftuinen
Opgeleid als tuin- en landschapsvormgever hebben planten, bomen en landschappen altijd mijn interesse gehad. De techniek van het eco printen brengt tuin en textiel bij elkaar. De plantenkennis heb ik en het is een prachtig proces om te ontdekken hoe alle verschillende soorten printen. De ecoprints die zijn ontstaan heb ik daarom toepasselijk proeftuinen genoemd.”

http://www.ateljeeaanzee.nl/

Hella van ’t Hof

Het werk van Hella van ‘t Hof (1962) lijkt op het eerste gezicht eenduidig en makkelijk te interpreteren maar dat is niet zo, het is een schone schijn die ons bedriegt.

Kijken naar haar werk is als een herinnering die boven komt drijven. De fotografische borduursels van Van ’t Hof zijn verstilde beelden van zomerse taferelen, vakantieherinneringen en schoolreisjes vol gevlekt zonlicht. Wapperende katoenen jurken en zachtgrijze schaduwen waarin onschuldige kinderen spelen. Met kwetsbare bloemen, soms ontroerend achteloos in een hand, soms als een merklap die het lichaam versiert. Een wereld uit het verleden met fotoalbums vol bewijzen.

De fotografische zwart/wit kiekjes zijn onscherp als schimmige diffuse herinneringen. Met haar borduursels voegt ze een extra dimensie aan de beelden toe. Toch is het meer dan een louter versieren wat Van ’t Hof doet; dit ragfijn en helder handwerk heeft een functie, ze lijkt ons iets te willen vertellen, opbiechten.

En wat in eerste instantie een mooi melancholisch plaatje lijkt wordt bij nader inzien een verontrustende bekentenis. Achter deze tere borduursels schemeren verhalen en onder de dunne draden liggen verborgen boodschappen die langzaam ons bewustzijn binnendringen. Het werk Van ‘t Hof is ingetogen en bescheiden, bezit een melancholische schoonheid en antwoorden krijg je niet.

Tekst: Ivonne van der Velden

http://hellavanthof.kunstinzicht.nl/

Ine Keitz

Ine Keitz verkoopt sjaals, tassen en een aantal kledingstukken die gemaakt zijn van gerecycled textiel en versierd zijn met divers handwerk.

Tijdens de Handwerkdagen presenteert zij een nieuw product: eenvoudige tassen van unieke, kleurrijke stoffen en hengsels van restleer.

http://inekeitz.nl/

Innan König – Zobea

“Ik ben in 2013 in aanraking gekomen met vilt. Door ziekte had ik een leven met paarden moeten loslaten en met vilt kwam er letterlijk weer kleur en kwamen er ook veel mogelijkheden terug. Mijn eerste lessen waren o.a van Sarah Lechner, Charity, Harm van Hawar en Heike Reul. Daarna ben ik naar de afdeling mode en textiel gegaan van het Centrum van Beeldende Kunst in Groningen. Daar ging een wereld voor me open. Freemotion en vilt, zeefdruk, monoprint, sjabloneren, indigo, verven en schilderen, shibori, boro, solubels enz. enz. Heerlijk, dit alles geeft mij de mogelijkheid om met vilt en zijde als uitgangspunt, mijzelf te uiten. Dit in de vorm van draagbare kunst en accessoires. Centraal staat voor mij vrouwelijkheid, het meisje in jezelf en de kunst van het trouw blijven aan haar. Het meisje brengt mij in contact met mijn eigen diepere gevoel. Dat geeft mij rust, kracht, richting en blijdschap.”

http://www.zobea.nl/

Irene van der Wolf

KUNSTWOLF voor scholing en inzicht in BEELD en persoonlijke groei
Creativiteit is creëren van mogelijkheden.
Creativiteit is het hebben van de vrijheid om zichtbaar te zijn in jou en jou hierin uit te drukken.
Creativiteit gaat over eigenheid, jouw beeld en jouw vorm. Het gaat niet over een algemene norm van mooi of lelijk, goed of fout.

KUNSTWOLF voor als je meer ruimte en inzicht in jouw vorm en beeldtaal wilt ontwikkelen.
Tijd, aandacht en ruimte voor jouw creativiteit is voeding voor je hart.

Expositie: creëren van mogelijkheden
Allerlei kleding uit tweede handskleding waarin ik het materiaal als grondstof gebruik. Jurken uit herenblouses, geborduurde tafelkleedjes, spijkerbroeken, lapjes met kruissteken, gebreide truien, broeken/leggings uit breisels/truien en jassen uit parachute.

Ook is er vernieuwend viltwerk te zien.

Irene van der Wolf: Beeldend kunstenaar,  Gestalt-Art therapeut, docent, auteur.

https://www.kunstwolf.nl/
http://www.olflo.com/

Joke van Zinderen

Handgemaakt vilt… nèt even anders!!
“Al bijna 25 jaar ben ik gefascineerd door wol en vilt. In de jaren 70 van de vorige eeuw heb ik voor het eerst kennisgemaakt met handgemaakt vilt en heb dit zelf ook geprobeerd te maken. Dat viel niet mee!!! Gelukkig heb ik jaren later kennisgemaakt met wolsoorten waar goed vilt van te maken valt en zo heb ik de techniek geleerd.

Ik hou van wol, de zachtheid van de vezels en geur van het materiaal, het maken van vilt, het versieren en verwerken van vilt en vooral ook het dragen van vilt!!

Door de jaren heen heb ik mijn eigen stijl ontwikkeld en hou erg van grafische vormen.
Dit resulteerde in het maken van origami vilt, een mooie, interessante en niet-eenvoudige combinatie van technieken!

Ook in kleinere producten die vilt als basis hebben, kan ik me verliezen. Ik hou van het maken van boekjes, waarin dierbare herinneringen zijn opgeschreven en later herlezen kunnen worden. Deze boekjes zijn gemaakt van vilt dat meerdere malen is afgebonden en geverfd. Vervolgens worden de accenten er op geborduurd en afgewerkt met linnen, leer en mooi papier.

Objecten aan de wand, geïnspireerd door Aboriginal Art en Staphorster Stipwerk en natuurlijk op een basis van vilt, hebben weer een andere uitstraling.

Vilten is voor mij een eeuwenoude techniek die doorgegeven moet worden aan elke nieuwe generatie, omdat het zo’n helende kracht in zich heeft!”

https://www.jokevanzinderen.com/

Jolande van Luijk – Fibreations
Trynke Grijpma – Design Meubelstoffering

Al meer dan twintig jaar is Jolande intensief bezig met textiel en vilttechnieken. Ze heeft zich hierin tot professioneel kunstenaar ontwikkeld. Als kunstenaar vindt ze haar inspiratie in de natuur en in communicatie met de mensen in de wereld om haar heen. Kunstexposities zoals voor de VKG dit jaar, organiseert zij ook met passie. Ze ontmoette daar dit jaar Trynke Grijpma, een stoffeerder, wat resulteerde in designstoelen met een ambachtelijk gevilte bekleding.

Sinds 2001 organiseert Jolande cursussen in vilttechnieken in haar kunstatelier te Peize. Hierin wordt ieders creatieve proces gestimuleerd op een krachtige én zachte manier.

http://fibreations.nl/
http://design-meubelstoffering.nl/

LAK

Een samenspel tussen Linda Lammerts, Anneke Spijker en Karen Bruinsma.

Waarbij ieder haar eigen ideeën en inspiratie tot uiting kan laten komen.

LAK zoekt naar de harmonie in haar presentatie.

Als samen werkt…

Foto 1 & 2: Anneke Spijker©

Foto 3 & 4: Linda Lammerts©

Foto 5 & 6: Karen Bruinsma©

Lia de Jonghe

Oude lakens, tafelkleden en kledingstukken zijn het materiaal. Vaak is het onderwerp een portret. Oude familiefoto’s of zomaar een foto die aanspreekt dienen als uitgangspunt. Ook onderkomens (shelters) van mensen zijn een terugkerend thema.

Na wat schetsen om het onderwerp in de vingers te krijgen, begint Lia aan het werken met stof, naald en draad. Dit is een proces van proberen, uithalen en opnieuw de steken zetten, stof wegknippen en weer toevoegen. Altijd met de hand.

Naast portret werkt zij ook abstract. De stof is dan het uitgangspunt.

Lia studeerde van 2000 tot 2004 aan de Rietveld Academie in Amsterdam.

http://www.liadejonghe.nl/

Lia Meiborg

Lia is geboren in de textielstad Tilburg en opgegroeid in een textielfamilie. Naast de fabriek was er ook nog veel thuiswerk en als kind bevoelde Lia meters stof om de weeffoutjes met een krijtje te omcirkelen. Na een gedegen M.M.S-opleiding waar zij allerlei handwerktechnieken leerde van de nonnen en een examenopdracht, die haar een goed cijfer en geld opleverde, was de liefde voor textiel geboren. Sindsdien maakte zij wandkleden  ‘met de hand’, omdat dit een rustpunt van de dag gaf.

Tegenwoordig is het niet alleen meer een rustmoment, maar gedreven zoeken naar allerlei nieuwe mogelijkheden. Naast watersolublestof, zijdevezels, geschept papier e.d. blijft het werken met stof het belangrijkste. Zij vindt het spannend en uitdagend om te zoeken en te combineren met allerlei stofjes. Kleuren uitknippen en er mee ‘schilderen’, het wegbranden van stof om te kijken wat zich daaronder weer bevindt, verschillende stoffen met elkaar mengen. En dan met draad, machinaal en/of handmatig, zo met elkaar verbinden dat je wel moet kijken en… voelen. Laag over laag doorwerkt en zo ontstaan spannende en boeiende structuren. Ook de ontwerpen (meestal de natuur) groeien op deze manier. Een bloem ontluikt al werkende.

Emotie, expressie en verbazing voelt ze bij zichzelf en zij hoopt dat ook bij de toeschouwer op te wekken.

http://liameiborg.nl/

Lidwina Charpentier

Lidwina Charpentier 1957 (CH) is afgestudeerd aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg en aan de Rietveldacademie in Amsterdam. Ze werkt als beeldend kunstenaar en startte in 2011 haar unieke en duurzame onderneming Ruw&Ruig Streekdiezijn. Zij woont en werkt vlak bij Den Bosch in Den Dungen.

Ruw&Ruig laat zien dat er van ruwe wol hoogwaardig ‘diezijn’ gemaakt kan worden. Met deze oeroude vilttechniek ontwerpt en maakt Ruw&Ruig direct van de ruwe ongewassen wol hoogwaardige producten, zoals tassen, zitmatten, interieuraccessoires, akoestische panelen, stoffen en plaids. Ruw&Ruig biedt maatwerk en werkt graag in opdracht.

Daarnaast geeft zij  viltworkshops en beeldende coaching voor ruwe wolfanaten en mensen die zich willen verdiepen. Ken je het Wolhallah al? Daar vind je  de meest mooie ruwe vachten die ingekocht worden en weer verkocht aan spinners en vilters en natuurlijk ook voor eigen gebruik.

Lidwina heeft een bijzondere werkwijze in haar beeldende kunst: in haar projecten komen door onderzoek altijd onderliggende thema’s naar boven. Psychologie, geschiedenis, natuur – maatschappij.  Alles komt bij elkaar en met diverse technieken en materiaal onderzoek, brengt zij de essentie tot uitdrukking.  Exposities in binnen- en buitenland. Disciplines : Installaties – LandArt – Tekenen – sculpturen – sociale kunstwerken.

Zij gaat ver. Ze daagt uit en gaat net een stap verder door het onmogelijke mogelijk te maken. Het mooiste is dat uiteindelijk bij sommigen de ontroering of een aha toeslaat en de bezoeker rijker weg gaat dan gekomen. Het gaat haar niet om ‘mooi’ maar om waarachtig en werkelijk.

https://ruwenruig.nl
http://lidwinacharpentier.nl/wp/

Lilian van den Einden

‘De kracht van de eenvoud!’

“Op deze expositie wil ik Vilt voor aan de Muur en Vilt-objecten laten zien.

De vormen zijn geïnspireerd door de natuur. De pure wol is zo prachtig en ik verwerk het graag naturel. Ik maak ook gebruik van andere vezels als zijde, hennep, viscose, jute, katoen, linnen etc.

Thema’s die ik verwerk zijn ervaringen uit het leven. Die zet ik om in vormen en structuren.

De eenvoud en veelzijdigheid van het materiaal zorgen ervoor, dat ik telkens blijf experimenteren en nieuwe inspiratie krijg.”

http://www.factor-li.nl

Ook op Facebook & Instagram!

Linda Dezijn

“Tijdens Textiel Plus Arts & Crafts exposeer ik graag mijn eigentijdse objecten en wandkleden van vilt. Door het proces van het vrije creëren ontwikkelt mijn object in vilt zich tot een werkstuk waarin een deel over mijzelf is te zien. Ik ‘lees’ mijn beeld, ‘speel’ en ‘beweeg’ ermee en volg wat ik ontdek. Ik werk vanuit mijn intuïtie waarbij van alles mogelijk is. Hiervoor is de nodige ruimte te creëren voor mij heel belangrijk.

In mijn atelier werk ik aan mijn eigen creaties en geef ik daarnaast met veel plezier zelf al jarenlang workshops en cursussen. Als docent vind ik het belangrijk dat de kwaliteit van mijn lessen voorop staat. Maar vooral ben ik een gedreven docent die met veel plezier en enthousiasme cursisten coacht en inspireert! Hierop voortbordurend ben ik dit jaar gestart met de nieuwe cursus Kunstzinnig werken vanuit de beeldelementen’, een cursus waarin je je eigen kunstzinnigheid verder kunt ontwikkelen. Tijdens mijn aanwezigheid op Textiel Plus Arts & Crafts vertel ik graag over deze nieuwe, inspirerende cursus.”

https://www.lindadezijn.nl/

Linda van Kerkhof

Linda is bijna per ongeluk bij textiel terechtgekomen. Via vele omzwervingen raakte zij steeds meer gefascineerd door de tactiliteit en vormbaarheid, de verschillende technieken, maar ook de geschiedenis van textiel in al haar vormen, dat door alle tijden en culturen heen altijd een belangrijke manier is geweest voor mensen zich uit te drukken, hun leven aangenamer te maken en te laten zien wie ze zijn.

Voor haar meest recente werk onderzoekt ze natuurlijke verfstoffen, het liefst uit haar eigen omgeving. De geverfde stoffen en garens verwerkt ze tot een groter geheel door middel van een intuïtief proces van vele zich herhalende handelingen. De interpretatie van de abstracte resultaten wordt bewust aan de beschouwer overgelaten.

https://www.lindavankerkhof.com/

Madelon de la Rive Box

“Mijn kleden zijn opgebouwd uit textiel en stiksels. Een wandkleed is een beeldend verhaal. Stoffen als materiaal, kleur, textuur en stiksels gebruik ik om dit over te brengen. Mijn wandkleden vertellen een verhaal, maar zijn voor een ieder het beginpunt van een eigen betekenis als je de de moeite neemt om te kijken.

Het begint met een idee, vervolgens laat ik de lapjes dat idee vertellen, kleur en textuur zijn hierin belangrijk. Zodra ik de juiste combinatie van lapjes gevonden heb, speld ik alles en naai ik het vast. De stiksels die ik hiervoor gebruik, vormen vervolgens ook een belangrijk onderdeel van het geheel. Zo ontstaat het kleed min of meer uit zichzelf. Op een bepaald moment is het namelijk niet meer de textiel waar ik mee bezig ben, maar vormen we een twee-eenheid en maakt het zichzelf.”

https://textiel-kunst.nl/

Marian Kastelein

Spider

In de mythologie is er een verhaal dat de spin verantwoordelijk is voor de sterren in de lucht.

Nadat ze haar web had gesponnen dat met dauw was bedekt, wierp ze het de lucht in.

En zie daar, sterren ontstonden!

Daarnaast is er in de mythologie een verhaal over de spin als de brenger van het vuur naar de mensen.

Niets is zoals het lijkt.

De spin is uiteindelijk de ster die mij tot wanhoop heeft gedreven in het creatieproces en me uiteindelijk omarmd heeft.

https://mariankastelein.nl/

Marianne van Heeswijk

In het werk van Marianne van Heeswijk krijgen afgedankte voorwerpen nieuw leven ingeblazen, zogezegd reanimeert ze de voormalige iconen van huiselijkheid en geeft ze een nieuwe ziel mee. Van keramiek en textiel tot prentenboeken en knuffelbeesten: alles gaat op in fascinerende assemblages. De oorspronkelijke functie van elk voorwerp vervalt en krijgt in het geassembleerde object een nieuwe rol. De interactie tussen ogenschijnlijk autonome vormen en dessins staat daarbij centraal. Haar werk gaat over het versmelten van verhalen dwars door generaties en culturen heen waarmee de werkelijkheid herschapen wordt en waarin alles gelijkwaardig aanwezig is. Grenzen vervagen, het een gaat over in het ander en vormt een nieuwe waarheid, een nieuw samenzijn, een nieuwe wereld.

https://www.villavanheeswijk.nl/

Marianne Mol – Textielatelier Mols Moois

Marianne, afgestudeerd als docent beeldende kunst en vormgeving, werkt vanuit waarneming in de natuur: ontstaan en vergaan en alles daar tussenin. Met speciale aandacht voor structuur, vorm en kleur. Van daaruit ontwerpt en creëert ze objecten, meestal in vilt, maar ook in andere natuurlijke materialen.

In haar atelier geeft ze jaar- en semestercursussen. In kleine groepen krijgt elke cursist individuele begeleiding bij zijn eigen viltproject.

http://www.textielateliermolsmoois.nl/

Marian Verdonk – Punch Workshops

Marian Verdonk maakt wandkleden uit wol en andere vezels. “Ik wil de wereld zachter maken”.

Lichte, ademende, tactiele oppervlakten die tijd en ruimte schenken. Die de toeschouwer vertragen, laten stilstaan en laten voelen. De energie in de ruimte verandert. Je ademhaling verandert. Het hier-en-nu wordt in zachtheid gehuld.

“Punchen” heet de techniek waarmee Marian haar werken creëert. Een vorm van droog vilten, waarbij textielvezels (meestal wol) met naalden in elkaar worden geslagen.

Met slagklacht schept Marian een nieuw, zacht materiaal.. “Die tegenstelling sluit aan bij mijn visie”, zegt ze. “Contrasten zijn belangrijk. Ook in mijn onderwerpen zitten vaak tegenstellingen.” Zo werkt ze graag abstract maar hebben veel wandkleden iets uitgesproken landschappelijk. Zee, bergen, aarde, vuur, lucht. Oerelementen die een droomwereld zichtbaar én tastbaar maken.

De “gedroomde landschappen” van Verdonk zijn gebaseerd op haar eigen dromen. Zo neemt ze de toeschouwer mee in die droomwereld, zonder te veel in detail te treden. “Ik laat de verbeelding van de toeschouwer graag vrij. Wanneer een werk iemand echt raakt, legt die er zijn eigen verhaal in.”

http://www.marianverdonk.nl/

Marjolein Burbank

Creating new surfaces
“Ik maak beelden van textiel. In uiteenlopende vormen, van sculpturaal tot in het platte vlak, altijd enigszins ruimtelijk. Door stapeling en uitstulping, het gebruik van transparante en volumineuzere stoffen ontstaat gelaagdheid. Het beeld, de vorm die men van een afstand ziet krijgt van dichtbij bekeken een toegevoegde betekenis.

Teksten zijn voor mij een inspiratiebron tijdens het ontstaansproces. Vaak verwerk ik nieuwsberichten, geschiedenis of persoonlijke indrukken.

Gebruik makend van steeds verschillende typografie, van blokletter tot mijn eigen handschrift, levert dit zowel een informatieve als esthetische laag.”

http://marjoleinburbank.weebly.com

Meta Geerts

“Mijn experimenten met vilt hebben langzamerhand geleid tot steeds groter werk. Monumentaal werk met zeggingskracht of een filosofische betekenis.

De grote werken hebben allen 1 of 2 zomers in het veld gelegen of gestaan. De invloed van weer en wind doet zich gelden en maakt deel uit van het natuurproces ‘Van ontstaan tot vergaan’.

‘Wetlandbuilding’ stond in 2018 in de beeldenroute Once in the Wetlands in de Rottige Meenthe bij Munnekeburen. ‘Snoer’ is een samenwerkingsproduct met kunstenares Thea Hoek, gemaakt voor een speciale tentoonstelling in Ryptsjerk waarbij Noordelijke viltsters werden gekoppeld aan kunstenaars met andere disciplines. ‘Vlinder’ werd gemaakt in opdracht.

Met klein werk experimenteer ik regelmatig. Ik maak daarbij sieraden die kleurig, gelaagd en zacht zijn. Natuurelementen als metaal, halfedelstenen en veldvondsten gebruik ik hierbij ook. Mijn achtergrond als bioloog speelt bij mijn keuzes altijd een rol.”

https://www.metageerts.nl/

Monika Loster

Monika Loster creëert haar kunstwerken met verschillende materialen en technieken. Haar kunstwerken variëren in grootte van ruimtevullende constructies tot kleine intieme kunstobjecten. Het werk is meestal van ruimtelijke aard, waarbij de kunstenares graag fiber gebruikt om kleur te geven aan haar werk. Kleur en materialen als textiel, touw, vilt en zijde zijn een terugkerend thema. Het organische aandoende uiterlijk van haar werken maakt haar oeuvre tot een geheel.
Fascinerende organische verschijningen, sporen en vormen uit de natuur vormen hierbij een bron van inspiratie, wat tot resultaat heeft dat de werken overkomen als een extraverte uitvergroting van de werkelijkheid.

Monika exposeert met regelmaat op verschillende locaties in Nederland, en specialiseert zich in in situ-installaties. Haar werk kan gevonden worden in privé- en museum collecties o.a. in Japan, Polen, USA en Hongarije.

https://www.monikaloster.com/

OnlineViltSchool

Expositie Sieraden
Het thema is “Waarde(n) volle sieraden”.

Cursisten van de OnlineViltSchool hebben met diverse technieken sieraden gemaakt. Deze worden geëxposeerd in de stand.

https://www.onlineviltschool.nl/

Reinier Jonkheer

Reinier is altijd al creatief geweest. Zijn eerste borduurwerk heeft hij rond zijn 12de gemaakt. Hij heeft het niet van een vreemde. Zijn moeder maakte prachtig borduur- en weefwerk en zelfs zijn opa heeft geborduurd.

Reinier is in 2004 begonnen met het maken van grotere kunstwerken. Hij had toen al een heleboel mandala’s getekend. Allemaal zelf ontworpen. Tijdens het tekenen kreeg hij het idee om één van de mandala’s uit te vergroten. Zo is hij begonnen aan zijn eerste driedimensionale mandala. “Het interessante van het maken van een mandala is de herhaling. En het is rustgevend.”

Na eerst met hele andere materialen te hebben gewerkt, hebben de kunstfietsroute-dagen in Houten van 2012 hem geïnspireerd om met stof te gaan werken. Hij kwam toevallig in een huis waar heel veel quilts hingen en is daarna meteen een basiscursus quilten gaan doen. Dat was het startsein voor het werken met lapjes stof (patchwork en applicatie). Daarna heeft hij nog diverse andere workshops gevolgd op quiltgebied en is hij lid geworden van de quiltvereniging in Houten.

Op dit moment combineert hij alle technieken die hij kent bij elkaar. Zo maakt hij nu bijvoorbeeld landschappen waarbij hij schildert, met stof werkt, borduurt en siliconekit gebruik voor het 3D effect. Ook gebruikt hij vaak gevonden materialen in zijn kunstwerken. Zijn inspiratie komt voor een groot deel uit de natuur. Ook het kijken naar kunst geeft hem een heleboel ideeën. Bij zijn werkstukken gaat hij uit van een idee die hij heeft. Hij maakt hooguit een schets, maar het eindresultaat bedenkt hij niet van tevoren. Die ontstaat tijdens het maakproces.

Rineke van Zeeburg en Loes Klein Elhorst

Art Quilts
Voor Rineke is de natuur een onuitputtelijke bron van inspiratie. Onderweg, al fietsend van werk naar huis, ziet ze de natuur in al haar vormen, kleuren en structuren. Deze indrukken verwerkt zij tot gestileerde, kleurrijke art quilts. Het hele maakproces van ontwerpen, verven en bedrukken van de stof, het bestikken en het zoeken naar de juiste kleuren is voor haar net zo belangrijk als het eindresultaat.

Inspiratie bij Loes is vooral beweging, verandering. Haar stoffen verft en print ze het liefst door middel van shibori of met suminagashi-marmer techniek. De organische vloeiende lijnen van de marmerpatronen suggereren beweging. Of ze maakt werk dat letterlijk kan bewegen door het gebruik van drie dimensionale vouwpatronen. De steeds veranderende lichtinval werpt schaduwen op het ruimtelijke werk en geeft contrast tussen licht en donker, zoals het leven.

Rosa Verloop

De Nederlandse kunstenares Rosa Verloop (1965) gebruikt nylonkousen om bijna buitenaardse wezen te creëren die lijken op mensen. Met spelden of andere attributen legt ze menselijke karaktertrekken in haar creaties, zoals rimpels of gelaatsuitdrukkingen. De kunstenares gaat uit van het menselijk lichaam of delen van het lichaam. Ze kruipt als het ware onder de huid waardoor het organische uiterlijk ontstaat.

Haar creaties mogen voor de meeste mensen misschien wel lelijk lijken, de artieste ziet haar ‘wezens’ als krachtig, kwetsbaar en zwijgzaam. De combinatie van de creatie uit onorthodoxe materialen en een instinctief gevoel van zich bijzonder ongemakkelijk voelen, is nu net wat haar werk zo bijzonder maakt.

https://www.rosaverloop.com/

Sandra Mackus

Sandra Mackus (Weert 1988) reflecteert in haar beeldend werk op dat wat de (digitale) media ons aanbieden. Dankzij de opkomst van computers en smartphones worden we overal en op ieder moment van de dag van nieuws en visuele indrukken voorzien. Er is daardoor weinig ruimte voor reflectie en bezinning. Als tekenaar zoekt Sandra naar een hernieuwde aandacht voor het beeld. Ze kiest voor afbeeldingen die haar op de een of andere manier ontroeren of aanspreken. Het beeld wordt volledig ontleed, om het daarna – in alle rust – opnieuw op te bouwen. Eerst maakte ze hierbij uitsluitend gebruik van (zwarte) balpen, maar sinds kort maakt ze daarvoor ook gebruik van de naaimachine.

Het tekenen met de naaimachine is een techniek die per toeval op haar pad is beland. In 2017 begon Sandra met het schrijven van haar eigen kinderboek: ’10 steekjes los in het Grote Dierenbos’. De titel van het boek inspireerde haar om de illustraties met de naaimachine te tekenen. Sindsdien experimenteert ze met deze techniek in haar beeldend werk.

http://www.sandramackus.nl/

Textielartgroep De Uitdaging

Tien jaar De Uitdaging
Als onlinegroep maken we 4 keer per jaar een werk met een thema door de leden gekozen. Een aantal leden is al 10 jaar lid! Ieder werkt met eigen kleuren, technieken en materialen. Dat varieert van stof, papier, metaal, verf enz. De maten variëren, maar altijd 200 cm in omtrek. En altijd met fraaie resultaten!

http://de-uitdaging.blogspot.com/

Zoo-tex

Zoo-tex is een groep van negen textielkunstenaars, op volgorde van de foto’s: Liesbee Colombijn, Loes Klein Elhorst, Marga Lagrand, Inge Witvers, Bouwke Alsema, Carla Kamstra, Annelies de Graaf, Jo Huijsman en Erna de Ruiter.

De naam Zoo-tex  ontstond tijdens onze eerste inspiratiedag in Artis. Tijdens de 5 bijeenkomsten per jaar inspireren, motiveren en bekritiseren de kunstenaars elkaar. Soms wordt alleen het eindproduct (twee of driedimensionaal) getoond en een andere keer is het proces met alle experimenten belangrijk.

https://www.zoo-textextielkunst.nl/