Exposities 2017-11-08T13:45:09+00:00

Exposities

Op de grootste textiele kunsttentoonstelling van Nederland exposeren dit jaar de volgende kunstenaars:

Anneke Zwolsman-Westing

Anneke Zwolsman-Westing, van huis uit grafisch vormgever, laat de veelzijdigheid van vilt zien. Voortdurend op zoek naar nieuwe structuren, mogelijkheden en toepassingen.

Een ander aspect is de rust die het vilten geeft. In de hectiek van alle dag je hoofd leeg maken en even opladen. Kom het ervaren tijdens de workshop die ze geeft in haar expositieruimte.

www.viltflexplek.nl

Carla Louwes

Textiel is mijn passie, vilt de vorm waarin ik die op dit moment giet.
Met mijn… jouw… hét leven als inspiratiebron, ga ik mijn weg vol plezier en verwondering.

Ik hoop je te ontmoeten op de Handwerk en Quiltdagen!

Caroline Grootenboer

Changeable Art staat voor verandering, losse onderdelen die verwisselbaar zijn op een canvas of frame, waardoor steeds nieuwe composities gecreëerd worden. Verander kunst door nieuwe lagen toe te voegen, kleur of structuur te veranderen.

Mijn kunst, Changeable Art, maak ik veelal in samenwerking met andere mensen. Verbinding, mooie dingen maken, schoonheid delen en beleven. Jijzelf bent én kan ook onderdeel zijn van mijn kunst door het samen met de kunstenaar te vilten en mee te helpen in het proces. Of door zelf, en/of met anderen, met het kunstwerk Changeable Art aan de slag te gaan en nieuwe composities te maken met de verwisselbare lagen passend bij jouw moment. Mijn kunst is niet alleen om te aanschouwen, jij bent er zelf onderdeel van en beleeft mijn kunst.

Met keramiek in dezelfde lijn zijn Caroline Grootenboer en Gerine Dubbeldam de samenwerking aangegaan om een interieurlijn uit te werken.

Changeable Art is toepasbaar als wandobject, interactieve wand, hangend object, buitenkunst of als lamp. Verbindend in samenwerkingsprojecten voor bedrijven en scholen, door er samen met anderen mee te spelen. Kunst die je in beweging zet.

https://carolinegrootenboer.com/

Collorsofellen – Textiellink

Colorsofellen

– Handbeschilderde en digitaal geprinte wol/zijden stoffen –

De textiel designs van Colorsofellen kenmerken zich door een combinatie van grafische patronen, transparantie, bijzondere kleurstellingen en materiaalgebruik. De ontwerpen en stoffen vormen een optelsom van Ellens jarenlange ervaring als grafisch vormgever en haar passie voor textielkunst. Door te experimenteren met kleuren, vormen en materialen ontstaan stoffen met ongekende mogelijkheden.

Naast het met de hand beschilderen van zijde, ontwerpt Ellen ook dessins op de computer, die geprint worden op zijde of andere stoffen. De handgeschilderde en digitaal geprinte zijde kan gedragen worden als sjaal of kleding, maar ook meegevilt worden met fijne merino-wol, waardoor kleurrijke soepele wol/zijden stoffen ontstaan met een eigen handschrift.

http://www.colorsofellen.com/

Textiellink

– Textiel publicaties –

Vele bijzondere textielobjecten, van ruim 1.500 textielkunstenaars uit de hele wereld, hebben inmiddels een plekje gekregen in één van de vijf boeken van Textiellink. Twee boeken tonen een brede kijk op textielkunst met al haar mogelijkheden. Daarnaast tonen drie specials een overzicht van de talloze toepassingen van viltkunst.

http://www.textiellink.nl/

Dorothée Sybenga

Dorothée weeft al vele jaren en schuwt het gebruik van weefvreemde materialen niet. Vanuit het Weven volgde er al snel een Modevakschool opleiding tot lerares.  Naast het lesgeven werden er steeds meer textielcursussen gevolgd om zo een extra dimensie te kunnen geven aan het Weefwerk.

Tegenwoordig werkt zij met vele textieltechnieken in verschillende combinaties.  In het viltwerk maakt zij gebruik van het kleurenpalet waarin naast wol, ook zijde en vlas verwerkt worden. Indien nodig wordt de verfpan gebruikt om tot het juiste kleurenpalet komen.

Dutch Felt Academy

Wij laten in onze Dutch Felt Academy-stand in een kleine expositie zien hoe onze (oud)studenten werken met vilt. Daarnaast willen we heel graag je vragen beantwoorden!

Ben je op zoek naar een opleiding waarin je wolvilt, het materiaal waarmee je zo graag werkt, op diverse mogelijkheden leert onderzoeken? Maar… je wilt ook dat er binnen deze opleiding aandacht is voor de vraag hoe je in je werk je eigen handschrift meer tot uiting kunt laten komen? Wij begrijpen dat het vinden van een passende opleiding heel lastig is.

Daarom ontmoeten wij, team Dutch Felt Academy, je graag tijdens de Handwerk en Quiltdagen. Wij vertellen je meer over de inhoud en vorm van onze 2-jarige viltopleiding. Wij geven je graag antwoord op je vragen over de combinatie van online lessen en live lessen tijdens 5-daagse praktijkweken, onze focus op jouw creatieve ontwikkeling, waarom we technieken wel of niet aanbieden, wat wij belangrijke aspecten van onze opleiding vinden, waarom wij voor de duur van 2 jaar gekozen hebben gekozen, wat de kosten zijn van onze opleiding enz. enz.

Voel je ook wel eens de behoefte aan professionele feedback op je viltwerk? Niet alleen op vilt-technisch gebied, maar ook op het creatieve gehalte van je werk? Dit vind je bij de tweejarige viltopleiding van Dutch Felt Academy. Want in deze opleiding van hoog niveau (zowel vilt-technisch als creatief) krijg je veel persoonlijke aandacht van onze vaste en gastdocenten. Daarmee willen we je stimuleren net iets verder te kijken, je grenzen te verleggen. Zodat je tot beter en verrassender viltwerk komt.

Bij Dutch Felt Academy kun je je vrij voelen om te experimenteren en je ervaringen met elkaar te delen. Denk jij er over een nieuwe stap zetten in je creatieve ontwikkeling en je 2 jaar onderdompelen in het vilten als ambacht en de viltkunst? Je bent van harte welkom bij onze Dutch Felt Academy-stand.

Dutch MQG

Het Dutch MQG staat voor Dutch Modern Quilt Guild en is een beginnende vereniging voor modern quilten. Een plek voor quilters die een liefde voor modern quilten delen.

Maar ja, wat is modern quilten? Moderne quilts kom je vooral tegen als echte ‘gebruiksquilts’, je zult ze niet zo snel ergens aan de muur zien hangen. Ze worden gebruikt als plaid voor op de bank, als kussen, speelkleed of als deken voor op bed. Bij moderne quilts worden, in tegenstelling tot traditionele quilts, de regels losser toegepast. Er heerst meer vrijheid in constructie en in het gebruik van patronen. Het patroon is vaak meer een richtlijn of een concept dan een instructie. Hoewel dit misschien klinkt als een opsomming van ‘regels’ is dat nu juist niet de bedoeling. Het ‘no rules’ concept is één van de weinige regels, als je het zo wilt stellen. Het is een interessante verkenningstocht voor ons allemaal. In deze expositie (ja, we hangen ze voor deze gelegenheid eens op) zie je daar een weerslag van.

Een aantal elementen zie je vaak terugkeren:

  • Vorm èn restvorm
  • Geen randen (of juist heel veel)
  • Minimalistisch (less is more)
  • Helder en grafische kleurenpaletten
  • Improvisatie piecing en quilting
  • Alternatieve rastering
  • Asymmetrie
  • Modern traditionalisme
  • Overdreven schaal
  • Pixels
  • Textuur
  • Low volume – prints

Welke herkent u?

Elly Prins

Een beurs die eind november valt is natuurlijk dè gelegenheid om eens uit te pakken met kerststoffen. Elly Prins heeft een leuk assortiment in dubbelbrede stoffen met een subtiel kerstmotief. De stand is dus helemaal in kerstsfeer! Deze stoffen van 275 cm breed zijn ook prima te gebruiken als tafelkleed en voor het maken van een kerstboomkleed en kerstversieringen.

In de stand van Elly vindt u de stoffen op de rol, de bijzondere XL fat quarters van 25 x 135 cm! Natuurlijk nemen ze ook alle tussenvullingen, garens en Sewezi weer mee en worden de mogelijkheden van de Bernina longarm Q24 en de Q20 gedemonstreerd.

http://www.machinequilting.nl/

Fennie Bouwsema

“Soms argeloos, spelenderwijs, soms broedend over een thema;
natuurlijke (vooral zijden-) textiele vezels verwerken tot eigen ontwerpen.
Het geeft me altijd een intens besef van Leven.
Als kind al keek ik uit naar de lapjes, die tevoorschijn kwamen uit de koffer van mijn logerende grootmoeder! 
Textiel, zo dichtbij, alledaags, rakend zonder woorden, de kracht van eenvoud.”

Fransien de Vries

Naast haar intuïtieve mandala tekenkunst, heeft Fransien de Vries nog een grote passie in haar leven… met textiel werken en dan vooral sieraden en tassen van textiel.

Kleur en structuur is voor haar belangrijk… maar verder mag alles gebeuren… met stof, draad, wol, hout en gerecyclede materialen.

Alles ontstaat vanuit haar hart… dus zonder regels. Vooral cirkels en spiralen komen intuïtief vaak terug in haar werk, omdat dat het symbool van het leven is, vindt ze.

Verder is er niets te vertellen, de sieraden en tassen zeggen genoeg.

https://www.fransiendevries.nl/

Fransje Smit

Wit licht valt zachtjes op wol, zijde en katoen. Ongefilterd, ongekleurd, sereen en wit. Borduurlijnen vertellen mijn verhalen als potloodlijnen op papier. Ik voeg andere pure materialen toe als lood, ijzerdraad, hout, papier en parelmoer. Ik vind beeld. Van plat naar drie dimensies, van klein naar groter.

Kleine figuurtjes in wit vilt meten het gewicht van de ziel, ze vertellen van vrijheid in je hoofd. Over Don Quichote die tegen windmolens vocht, over reizen op vleugels van paarden of op een springende haas en de hond uitlaten. Over dromen van snel, sneller, snelst en dan jezelf voorbij hollen tot je stilstaat en ineens ziet wat er allemaal al rond je is. Wieltjes en vleugels, bewegen & bewogen worden.

Grotere figuren staan op sokkels van gevonden hout, ze zijn gemaakt van wol, papier en hebben soms gehaakte onderdelen. Onderzoek levert nieuw materiaal, darm, visleer en koffiezakjes.

Naast autonoom kunstenaar is Fransje ook docent beeldende vorming.

http://www.fransje-smit.nl/

Gerda Doeser

Gerda Doeser is woonachtig in Groenekan en is 60 jaar, creatief en gek op alle handwerken en technieken, zowel in tekenen als maken. Ze is docente in het patroontekenen en het maken van kleding. Daarnaast geeft ze cursussen in basis handwerktechnieken. Het quilten is begonnen in 1998 toen ze een advertentie zag staan in een regionale krant: Quiltcursus om de 14 dagen, dat stond haar wel aan. Om de 14 dagen was het immers goed te doen, buiten het dagelijkse leven en drukke bestaan. Maar wat er toen ontstond, is de passie voor lapjes en het maken van quilts! Inmiddels is Gerda ook een dag werkzaam bij Carol Cox in Utrecht en is het een ware verslaving geworden met als gevolg dat haar quilts geëxposeerd worden tijdens de Handwerk en Quiltdagen! Vaak is het een eigen ontwerp van een techniek. Het liefst maakt ze alles met de hand.

Geskea Andriessen

Het werk van Geskea is net zo divers als de mogelijkheden van materialen met tactiele eigenschappen. “De rode draad” in haar werk  is de  machinale en/of handgestikte verbinding. De draad is als het ware haar pen, de lapjes en vezels zijn haar verf en het textiel haar doek.

Ze gebruikt de genaaide draad om mee te schetsen, lagen aan elkaar te bevestigen, structuur te creëren of accenten aan te brengen.

Veel van haar werken zijn ontstaan vanuit experimenten en haar eigen zoektocht naar de mogelijkheden.

Zelfgeverfde of commerciële stoffen maar ook wolvezels, vilt, papier, leer en recyclebare materialen zoals plastic en papier, een oude sjaal of restjes kleding zijn terug te vinden in haar textielkunst.

http://geskea.com/

Heleen van den Hooven

Als kunstenares/vormgever werk ik graag in projecten, series van werken binnen één thema of een serie werken waarin een ontwikkeling te zien is. Het werk dat ik exposeer tijdens de Handwerk en Quiltdagen bestaat uit:

Vilteilanden, reizen, verhalen en tekeningen
De vilteilanden is een serie landschappen in de vorm van eilanden.  Met naald en draad ben ik op ontdekkingsreis gegaan. Tijdens die reizen zijn verhalen ontstaan die ik heb opgeschreven en geïllustreerd.

One of 99…
Een ode aan variatie, verbinding, verscheidenheid en het oneindige hiervan. One of 99 thoughts, possibilities, doors, emptyness, landcapes, beings…

Waar vind jij variatie belangrijk, kan je niet zonder variatie? Denk mee en help me om tot het symbolische getal van 99 te komen en zorg er zo gelijk voor dat deze serie ook van jou wordt.

Felt Community ART – experiment
Van oudsher hebben vrouwen samengewerkt om textiel te maken. Het samenwerken verbindt en biedt naast gezelligheid ook de mogelijkheid binnen kortere tijd groter te werken. Dit werk is het eerste resultaat van een samenwerking van vrouwen in Zeeland en in Nederland die mee hebben gedaan met dit experiment.

Proef – tuintjes
Opgeleid als tuin- en landschapsvormgever hebben planten, bomen en landschappen altijd mijn interesse gehad. De techniek van het eco printen brengt tuin en textiel bij elkaar. De plantenkennis heb ik en het is een prachtig proces om te ontdekken hoe alle verschillende soorten printen. Mijn eerste toegepaste resultaten heb ik daarom toepasselijk proef – tuintjes genoemd.

http://www.ateljeeaanzee.nl/

Hélène Derkx

Hélène Derkx, afgestudeerd als docent beeldende vorming en kunstgeschiedenis is zeer geïnteresseerd in het gedrag van mensen. De mens in al zijn facetten is dan ook haar grootste inspiratiebron. Haar nieuwste project is de serie ‘Op Stedentrip’, uitgebeeld op diverse type vaandels. Met krijt, verf, draadschetsen en hittemanipulatie geeft Hélène een impressie weer van een stad, met de bijbehorende verhalen en mythes.

http://www.tuinvanroelenhelene.nl/

Hilde van Schaardenburg

Sinds 2002 is Hilde volledig toegewijd aan het quilten. Daarvoor richtte zij haar artistieke pijlen op muziek, schilderen en bloemsierkunst. Al haar vroegere ervaringen kwamen samen in het werken met textiel. Ze gebruikt een scala aan heldere kleuren en een grote verscheidenheid aan materialen en technieken. De natuur is een onuitputtelijke inspiratiebron voor haar. Ze creëert haar textielwerken na intensief onderzoek. Haar wens is om de kijker te ontroeren, te verrukken en nieuwsgierig te maken. Haar werk is getoond op vele nationale en internationale tentoonstellingen en wedstrijden, waar zij meerdere prijzen heeft gewonnen.

http://www.hildevanschaardenburg.nl/

Ine Keitz

Ik ben Ine Keitz en ik ben kostuumontwerper en modeontwerper. Ik ontwerp en maak kostuums voor theatervoorstellingen, performances en exposities. Sinds kort ontwerp ik een eigen kledingcollectie.

Het ontwerpen en uitvoeren van een eigen kledinglijn is ontstaan door een sterke behoefte aan verdieping in de vorm van het ontwikkelen van patronen, ruimte voor handwerk en het uitwerken van naaitechnische details. Een extra uitdaging is de kleding zo te ontwerpen dat deze gemaakt kan worden van 2ehands kleding en ander gerecycled textiel.

Zo vormt zich een kleurrijke dameskledingcollectie, geïnspireerd door klederdrachten en historische kostuums en met veel detail in de vorm van handwerk en gebruik van band, kant en kralen met alle ruimte voor hergebruikte materialen.

http://inekeitz.nl/

Inge Witvers

Het thema voor 2017 is VOC.

Ik voel me aangetrokken tot textiel van vezel tot object, vroeger als docent Textiele Werkvormen tegenwoordig als beeldend kunstenaar. Het experimenteren met stoffen staat daarbij centraal. Architectuur, cultuur en natuur zijn geliefde inspiratiebronnen, waarbij ik oog heb voor structuur en niet-alledaagse details.

Afgelopen jaar heb ik me laten inspireren door het VOC schip Amsterdam in het Scheepvaartmuseum en me wat meer verdiept in het wel en wee van de VOC.

Haar belangrijke handelsrol binnen Azië trok daarbij mijn aandacht. Dit omdat ik ontdekte dat textiele stoffen uit India, Sitsen genaamd, geruild werden tegen specerijen in Indonesië. Aansluitend kwamen deze bijzonder mooie stoffen in Nederland op de markt. Het werd  ‘het katoenen goud’ voor de VOC!

http://www.ingetextileartist.nl/

Irene van der Wolf

“Als kind speelde ik, rende ik, verstopte me in bosjes en kwam weer tevoorschijn of werd gevonden. Ik plukte uit de natuur, appels, peren, bessen, blaadjes. Ik ging met bosjes geplukte klaver de deuren langs. Zag rupsen, pieren en mieren. Voelde de wind door m’n haren, de regen op m’n lijf. Ik voelde met m’n handen in het water en het zand. Maakte, stroomde. Ik zag de dood bij een vogel met maden. De rupsen die zich als pluizen insponnen. Ik zag de onschuld van een jong poesje dat ik uit het asiel mocht halen en dat ik Gijsje noemde. Ik voelde m’n lijf bewegen, krachtig zijn, vormen, energiek wezen. Op en over het klimrek, beweging en evenwicht. Ik voelde de grootsheid van de lucht, de bomen, de nacht, het onweer, maar ook de grootsheid van dat wat zo klein en dichtbij was. Ik voelde me verbonden. Nu ik inmiddels 55 jaar ben, voel ik me nog steeds dat meisje.”

Door middel van haar boeken en cursussen hoopt Irene van der Wolf je te stimuleren in jouw spelen, stroom en creativiteit. Creativiteit zit hem niet in dat wat je al weet of kent, maar juist in oog hebben voor nieuw, voor dat wat zich laat vinden, voor dat wat jij schept.

Gezondheid en groei hebben een verbinding met creativiteit. Het zijn belangrijke helpers in een gezond en groeizaam leven.

http://www.kunstwolf.nl/

Jantine Hos

Jantine Hos, de Woude 1961, heeft na het afronden van een academische studie en jarenlang werkzaam te zijn geweest in een ambtelijke organisatie in 2012, haar oude liefde voor textiel weer opgepakt. De oude vaardigheden van het breien, haken en verven van wol bleken nog steeds in haar vingers te zitten. Ze bleken de aanjagers voor een onvermijdelijke ontwikkeling naar een eigen textielwerkplaats en kunstenaarschap. De ontdekking van de mogelijkheden van het vervilten van wol heeft  die ontwikkeling in een stroomversnelling gebracht. Wol bleek een medium waarmee ‘geschilderd’ kon worden en waar expressieve autonome kunstwerken mee konden worden gemaakt, zowel 2- als 3 dimensionaal.

De poetische miniaturen die op de Handwerk en Quiltdagen worden getoond zijn gebasseerd op gedichten van Pierre Kemp en eigen verhalen. Het deels figuratieve werk heeft als grote gemene deler ‘het verlangen naar een ongedeelde wereld waarin aandacht is voor het detail’. In die zin zijn ze troostrijk.

http://rawelements.nl/

Jeannette Renooij en Alie Kool

Na een bezoek aan Ierland zijn Jeannette en Alie enthousiast geworden van tweedstoffen. Hun werkstukken bestaan uit het combineren van tweed, eventueel van kleding, met katoen, linnen en applicatiewerk. Ook de tussenvulling en het quiltgaren kunnen van wol zijn, zodat er een behaaglijke gebruiksquilt  ontstaat met een warme uitstraling.

Joke Hardenbol

Joke Hardenbol is mixed media kunstenaar en maakt heel divers werk. Haar inspiratie haalt zij vaak uit Godinnenculturen.

Mixed media, haar kunstvorm, is groot in de Verenigde Staten (VS) maar staat in Nederland nog in de kinderschoenen. Textiel en papier zijn vaak de basis van veel objecten. Zij gebruikt deze in combinatie met andere materialen en bewerkt deze op verschillende manieren zoals verhitten, vervormen, beschilderen.

Het werk van Hardenbol is heel divers en varieert van objecten aan de muur tot kunstenaarsboeken, sieraden, schalen en objecten van papier-maché. Zij werkt ook veel met materialen die hier praktisch onbekend zijn. Tyvek is zo’n materiaal en inmiddels is zij één van de meest vooraanstaande deskundigen op het gebied van Tyvek in Nederland geworden. Fabric paper is een ander voorbeeld  van het op een ongebruikelijke manier van werken met papier. Gelli printen (afdrukken maken op een gelatineplaat) is nog zo’n bijzonder vorm van materiaalgebruik.  Het gebruik van deze technieken in combinatie met textiel en papier leidt tot verrassende objecten die een breed publiek verdienen.

Het creëren van kunst maakt Joke blij en gelukkig en zij hoopt dat die blijdschap en dat geluksgevoel overgebracht worden  op de toeschouwer en op degenen die bij haar workshops volgen.

Joke Hardenbol is actief lid van Steekplus (de Nederlandse vereniging van textielkunstenaars).

https://jokehardenbol.exto.nl/

Leentje van Hengel

Leentje van Hengel werkt als ontwerper/kunstenaar al sinds 1990 uitsluitend met natuurlijke kleurstoffen op textiel. Haar winkel en atelier bevindt zich in Amsterdam Centrum.

Lia Meiborg

Lia is geboren in de textielstad Tilburg en opgegroeid in een textielfamilie. Naast de fabriek was er ook nog veel thuiswerk en als kind bevoelde Lia meters stof om de weeffoutjes met een krijtje te omcirkelen. Na een gedegen M.M.S-opleiding waar zij allerlei handwerktechnieken leerde van de nonnen en een examenopdracht, die haar een goed cijfer en geld opleverde, was de liefde voor textiel geboren. Sindsdien maakte zij wandkleden  ‘met de hand’, omdat dit een rustpunt van de dag gaf.

Tegenwoordig is het niet alleen meer een rustmoment, maar gedreven zoeken naar allerlei nieuwe mogelijkheden. Naast watersolublestof, zijdevezels, geschept papier e.d. blijft het werken met stof het belangrijkste. Zij vindt het spannend en uitdagend om te zoeken en te combineren met allerlei stofjes. Kleuren uitknippen en er mee ‘schilderen’, het wegbranden van stof om te kijken wat zich daaronder weer bevindt, verschillende stoffen met elkaar mengen. En dan met draad, machinaal en/of handmatig, zo met elkaar verbinden dat je wel moet kijken en… voelen. Laag over laag doorwerkt en zo ontstaan spannende en boeiende structuren. Ook de ontwerpen (meestal de natuur) groeien op deze manier. Een bloem ontluikt al werkende.

Emotie, expressie en verbazing voelt ze bij zichzelf en zij hoopt dat ook bij de toeschouwer op te wekken.

http://liameiborg.nl/

Lia Steffens-Jansen

Alles wat ik maak, is voor zover mogelijk, vanaf het begin zelf geverfd, bedrukt , bewerkt etc. Ik hou er van technieken en materialen te combineren. Experimenteren hoort daar automatisch bij.

Vanaf november 2016 ben ik Dutch Felt Artist. Ik kan nu mijn vilt ook inzetten als techniek of materiaal om mijn gedachten, ingevingen en herinneringen om te zetten in beelden.

Boekomslagen maak ik heel graag, ook daarmee kan ik heerlijk experimenteren.

Onder de naam LiaSierArt breng ik mijn kunst naar buiten.

http://liasteffens.webs.com/

Liesbeth Godrie

Als modevormgever en interieurstylist is het niet verwonderlijk dat ze in haar autonome beeldende werk vooral gebruik maakt van textiele materialen. Van het beschilderen van interieurstoffen (o.a. voor het Van Gogh huis) tot het trekken van draden uit jute. Dat laatste doet ze ook graag in workshops met kinderen. Als bevoegd docent Beeldende Vorming is textiel een regelmatig terugkerend materiaal tijdens de lessen in zowel het basis- en middelbaar onderwijs als op het MBO. Voor de Fashion studenten in het Beroepsonderwijs heeft ze een programma geschreven over innovatie van kleding in het algemeen en het upcyclen van het product fleece in het bijzonder.

Voor de Handwerk en Quiltdagen heeft Liesbeth ervoor gekozen om de installatie met klimtouwen en jute op ladders te laten zien.

http://gastyling.nl/

Maaike Bakker

Mystery-quilts van Maaike Bakker

Maaike Bakker heeft inmiddels drie mystery-quilts ontworpen. De kleurrijke quilts van een aantal deelnemers zullen tijdens de Handwerk en Quiltdagen in Nieuwegein ten toon worden gesteld.

De eerste mystery-quilt van Maaike was geïnspireerd op het werk van de 19e eeuwse Engelse kunstenaar William Morris. De patronen zijn terug te vinden in het (Nederlandstalige) boek van Maaike: ‘Quilts naar William Morris’.

De tweede mystery-quilt van Maaike was getiteld ‘Het Geheim van Paleis het Loo’. Het patroon van deze quilt is te koop als download via www.maaikebakker.eu of op USB-stick bij Maaike Bakker.

‘Il Mistero di Firenze’ (het mysterie van Florence) is de titel van de derde mystery-quilt. U kunt zich in november nog inschrijven. Informatie bij de stand van Maaike Bakker en op de website.

http://www.ateliermaaikebakker.nl/

Magda Balvers en Meta Geerts

Magda Balvers en Meta Geerts komen beide uit Peize (vlak onder Groningen). Zij maken al jarenlang vilt. Magda objecten en Meta vooral draagbaar vilt.

Magda werkte al langer als beeldend kunstenaar met een monumentale inslag en begon pas later met vilt. Meta begon als cursist bij Jolande van Luijk.

Allebei zoeken ze naar combinaties van vilt met andere materialen, om de eigenheid van de verschillende materialen meer tot hun recht te laten komen.

Nadat Meta door Magda werd uitgenodigd om mee te doen aan de open atelierroute Noordenveld, werken ze af en toe samen aan een project.

Leerzaam en stimulerend.

https://www.metageerts.nl/

Marianne Mol

Marianne ontwerpt en creëert vilten objecten waarbij ze vorm, kleur en structuur onlosmakelijk met elkaar verbindt. Naast wol gebruikt ze andere natuurlijke vezels, stoffen en materialen. Soms combineert ze het vilten met andere technieken. Haar inspiratie haalt ze uit de natuur, een foto, een gedachte of een thema.

In haar atelier geeft ze jaar- en semestercursussen. In de individuele begeleiding van de cursisten profiteert ze van haar ruime ervaring als leerkracht.

http://www.textielateliermolsmoois.nl/

Mariëlle Huijsmans

In alle hectiek van deze wereld is het ontwerpen, kleuren en materialen uitzoeken, stof verven, stikken en borduren een fascinerende bezigheid waarin Mariëlle volledig kan opgaan. Ze gaat bij zowel het ontwerpen als het maken associatief te werk; ze wordt geraakt door een vorm, een kleur, een foto of een detail en gaat daarmee aan de slag.

De stoffen die ze gebruikt verft ze zelf. Het maakt dat ze zich meer verbonden voelt met de materialen. Voor haar wordt een textiel doek pas een quilt, wanneer het intensief is doorgestikt en bewerkt. Het is de 3e dimensie die het werk tot leven brengt. Mariëlle wil de kijker uitdagen om op reis te gaan in de eigen gedachtenwereld: hoe langer je kijkt hoe meer je ziet.

http://mariellehuijsmans.nl/

Mariëlle van den Bergh

Het textielwerk van Mariëlle van den Bergh is te verdelen in vrij werk en werk in opdracht. Het is zonder uitzondering ontwikkeld en uitgevoerd in het LAB van het Textielmuseum Tilburg. Het meeste werk is Jacquard geweven naar digitale ontwerpen, maar bij sommige tapijten is ook samengewerkt met de brei- en printafdeling; enkele ontwerpen zijn machinaal geborduurd.

De afgelopen jaren heeft Mariëlle wandtapijten voor woningcoöperaties gemaakt, waarbij de toekomstige bewoners een grote inbreng hadden en door het proces elkaar leerden kennen. In het Yearbook 2014 van het Textiel Museum Tilburg is het project Gerretsonplein beschreven, dat in samenwerking met Mels Dees tot stand is gekomen.

In het vrije werk van Mariëlle komen thema’s aan bod als het sublieme in de natuur, eilanden of politiek. Werkperiodes in het buitenland vormen de inspiratie voor wandtapijten als Korstmossen en Paddenstoelen, die gebaseerd zijn op de uitzonderlijke en unieke natuur van Tasmanië. De ervaring in India is verbeeld in Holy Tree, the Take-off en Spotting Saddhu’s.

Het wandtapijt Ons Geweld was te zien tijdens de Textiel Biënnale in Museum Rijswijk in 2011. Een zeeslag tussen de Engelse en Nederlandse zeemachten vormt de achtergrond voor afbeeldingen van gewelddadigheden in onze vaderlandse geschiedenis. Deze afbeeldingen zijn gemonteerd in de gaten die in het kostbare geweven wandtapijt zijn gebrand.

http://www.mariellevandenbergh.eu/

Marjo Stoeckart-van den Bor

Al van kinds af aan in contact met textiele materialen laat ik mij inspireren door mijn belevenissen en mijn omgeving. Na mijn Lerarenopleiding Textiele Werkvormen en Handenarbeid ben ik mij toe gaan leggen op werken met textiel, waarbij ik ook graag experimenteer met onverwachte materialen en vormen. Ik verf veel stoffen zelf om net dat te krijgen wat ik voor ogen heb. Zo wordt textiel het expressiemiddel om tot zelfontworpen beelden te komen.

Mary Poppelier

Van sinaasappelnetje tot couturestof, alles kan inspireren en van pas komen om in haar werk b.v. kleur, glans of structuur uit te drukken. Naast textiel dragen ervaringen uit het verleden, zoals plateel schilderen bij de ‘Porceleyne Fles’, diverse teken- en schildercursussen, modeacademie, ontwerp van tassen en couture, bij aan haar huidige kunstwerken.

In haar schilderijen van textiel komt alles samen, het tekenen, het schilderen en de liefde voor textiel. Tegelijkertijd geeft het bezig zijn een aangename rust.

https://marypoppelier.exto.nl/

Maud von Bergh

Het is de tweede keer dat ik de gelegenheid krijg om een serie nieuwe quilts te mogen exposeren op de Handwerk en Quiltdagen in Nieuwegein. Ook nu weer is het bijzondere dat alle quilts gemaakt zijn van SITSEN (katoenen stoffen), bedrukt met prachtige motieven uit onze Gouden Eeuw, en naar het ontwerp van Rudolf den Haan. Deze sitsen worden gedrukt in Nederland op een breedte van 1.50 m. Met hun grote collectie slaag je er altijd wel in om een mooie quilt te realiseren. De stoffen lenen zich uitstekend voor geometrische motieven, wat voor iedere quiltster herkenbaar is: Log Cabin blokken in vele variaties. Dit aspect valt op bij de hier geëxposeerde quilts, die allemaal gemaakt zijn met de stoffen van Dutch Fabric.

‘Meer dan Vilt’

Samen op zoek naar de ontwikkeling in ons werk.

Waar ligt het doel, het gevoel achter wat we maken?

Wanneer heb je je doel bereikt en komen je ideeën en inspiratie tot uiting?

En wanneer besluit je dan dat het af is?

Elke keer weer een bijzondere reis die we samen maken.

‘Meer dan vilt’ bestaat uit Linda Lammerts (foto 1 & 2), Anneke Spijker (foto 3), Karen Bruinsma (foto 4), Tanja Reekers & Bertina Slettenhaar

https://meerdanvilt.wixsite.com/meerdanvilt

Meta Heemskerk

Meta werkt met metaal alsof het textiel is; ze patineert het op dezelfde manier als dat zij stof zou verven en met eenvoudige handwerktechnieken maakt ze er vervolgens unieke decoratieve voorwerpen mee. Het metaal wordt vaak gecombineerd met andere materialen zoals textiel, kokosvezel, hout of beton.

Meta houdt van de uitdaging om niet-textiele materialen op een textielmanier te verwerken of textiel met niet-textiele technieken te bewerken. Ze gebruikt dan bijvoorbeeld hamer en spijkers in plaats van naald en draad.

http://metaheemskerk.com/

Quiltbee De Lekstekers

Quiltbee De Lekstekers bestaat sinds 2009 en is een quiltgroep van 24 enthousiaste quiltsters van diverse leeftijden. Ze komen eenmaal per maand in Lopik bij elkaar om wat te quilten, wat van elkaar te leren en voor de gezelligheid. Het is een hechte groep die speciaal voor de tentoonstelling samen een verlotingsquilt heeft gemaakt die u kunt winnen.

De quilt op de foto heet Hoofdbrekens en is gemaakt door Anita Mulder uit Cabauw.

Reinier Jonkheer

Reinier is altijd al creatief geweest. Zijn eerste borduurwerk heeft hij rond zijn 12de gemaakt. Hij heeft het niet van een vreemde. Zijn moeder maakte prachtig borduur- en weefwerk en zelfs zijn opa heeft geborduurd.

Reinier is in 2004 begonnen met het maken van grotere kunstwerken. Hij had toen al een heleboel mandala’s getekend. Allemaal zelf ontworpen. Tijdens het tekenen kreeg hij het idee om één van de mandala’s uit te vergroten. Zo is hij begonnen aan zijn eerste driedimensionale mandala. “Het interessante van het maken van een mandala is de herhaling. En het is rustgevend.”

Na eerst met hele andere materialen te hebben gewerkt, hebben de kunstfietsroute-dagen in Houten van 2012 hem geïnspireerd om met stof te gaan werken. Hij kwam toevallig in een huis waar heel veel quilts hingen en is daarna meteen een basiscursus quilten gaan doen. Dat was het startsein voor het werken met lapjes stof (patchwork en applicatie). Daarna heeft hij nog diverse andere workshops gevolgd op quiltgebied en is hij lid geworden van de quiltvereniging in Houten.

Op dit moment combineert hij alle technieken die hij kent bij elkaar. Zo maakt hij nu bijvoorbeeld landschappen waarbij hij schildert, met stof werkt, borduurt en siliconekit gebruik voor het 3D effect. Ook gebruikt hij vaak gevonden materialen in zijn kunstwerken. Zijn inspiratie komt voor een groot deel uit de natuur. Ook het kijken naar kunst geeft hem een heleboel ideeën. Bij zijn werkstukken gaat hij uit van een idee die hij heeft. Hij maakt hooguit een schets, maar het eindresultaat bedenkt hij niet van tevoren. Die ontstaat tijdens het maakproces.

SamenApart

‘SamenApart’ is een opgericht collectief bestaande uit Carla van Laar en Madeleine Last. Beide kunstenaars kennen elkaar al vele jaren. De laatste jaren inspireren ze elkaar steeds meer wat geleid heeft tot gezamenlijk werk. Beide kunstenaars hebben zowel in binnen- als buitenland geëxposeerd.

Carla heeft een opleiding gehad tot docent textiele werkvormen en verdieping gedaan in kunstgeschiedenis. Ook volgde ze een opleiding kunstzinnige counseling. Op verschillende scholen heeft ze les gegeven zowel in het basis als het voorgezet onderwijs en aan de lerarenopleiding. In haar kleinere twee en drie dimensionaal werk en haar kunstenaarsboeken gebruikt ze graag de natuurlijke materialen zoals papier, wol, zijde en dergelijke. In het monumentalere werk van de laatste jaren zoekt Carla meer naar combinaties van materialen zoals bijvoorbeeld borduurwerk met hout, lood, tyvek, vilt en gips. En alles wat zich verder aandient.

Ook Madeleine is als textieldocent werkzaam geweest in het basisonderwijs. Naast haar passie voor textiel heeft zij in 2005 haar opleiding als bloemsierkunstenaar afgesloten met haar proeve van Meesterschap. Haar werk wordt gekenmerkt door het samenvloeien van textiele en plantaardige materialen. In haar proeve “Transparante Grenzen” liet ze hier prachtige creaties van zien. Madeleine is, naast diverse andere werkzaamheden, enkele
jaren als coach werkzaam geweest op een trainingscentrum voor de groene sector op het gebied van styling. Momenteel is ze werkzaam als docent Bloem op een MBO school.

Beide kunstenaars halen voor hun werk hun inspiratie uit de directe leefomgeving, maatschappelijke ontwikkelingen en de natuur. In hun werk zijn ze telkens opzoek naar een juiste balans tussen kleur, lijn en vlakverdeling. Carla en Madeleine delen hun passie om van schapenwol vilt te maken. Het ambachtelijk werken hebben ze hoog in het vaandel staan. Op dit moment verdiepen ze zich in de akoestische werking van vilt en hebben ze net een groot project afgerond voor een kerkzaal in Veenendaal.

Carla van Laar                                                 Madeleine Last
carl.art@kpnmail.nl                                       madeleine@solcon.nl

Stichting Tambani

De quilts en tassen die door Tambani worden geëxposeerd zijn gemaakt door een aantal vrijwilligers en klanten, die het Tambani-project ondersteunen. Tambani is een werkverschaffingsproject in twee dorpen van de Venda-stam in het noorden van Zuid-Afrika, dicht bij de grens met Zimbabwe. De vrouwen maken borduurwerk gebaseerd op hun volksverhalen en dit borduurwerk wordt door quilters en andere handwerkers verwerkt in quilts, tassen enz.

http://www.tambani.co.za

Studio Art Quilt Associates (SAQA)

SAQA is een internationale non-profit organisatie met als missie bekendheid te geven aan de art quilt door training, tentoonstellingen, professionele ontwikkeling en publicaties. De organisatie bestaat sinds 1989 en bestaat inmiddels uit 3.400 leden wereldwijd. De meeste activiteiten worden georganiseerd en uitgevoerd door vrijwilligers.

De organisatie is verdeeld in regio’s die hun eigen exposities en andere activiteiten organiseren. Deze expositie is een initiatief van SAQA Europa Midden-Oosten en haar Nederlandse en Vlaamse leden. Het is de eerste keer dat zij samen exposeren en de vereniging presenteren op een evenement in Nederland.

De expositie in Nieuwegein zal bestaan uit werk van zo’n 15 SAQA leden in Nederland en Vlaanderen. Sommigen zullen aanwezig zijn bij de stand. Het werk representeert de diversiteit van de stijlen en technieken van deze leden.

http://saqa-europe-middleeast.blogspot.nl/
http://www.saqa.com/

Suze Termaat

Ideeën voor haar werk ontstaan en groeien in voorstudies, maar ook de natuur werkt inspirerend. Of het is iets wat haar op dat moment raakt. Soms maakt ze gebruik van een geverfde of gezeefdrukte lap en past ze daar het ontwerp op aan. Of het zijn kleuren of een thema die intrigeren.

De belangstelling gaat vooral uit naar verschillende soorten materialen, zoals katoen, zijde, polyester, vliezen, verfstoffen en alle smeltbare stoffen. Het eigenlijke werk groeit door middel van laag over laag en met nieuwe ideeën en technieken te onderzoeken, verlegt ze voortdurend de grenzen. Het accent ligt op art quilts.

http://www.suzetermaat.nl/

Viltwerkplaats Odijk

Vilten: een oud ambacht. En dan alleen met natuurlijke materialen: de schapenwol, de verfstoffen en de decoraties. Hier kiest Anja Schrik voor in al haar werk. Zij verft al haar wol zelf, met natuurlijke kleurstoffen. De andere materialen die zij in haar werk gebruikt zijn ook allemaal puur natuur. Zo maakt ze bijvoorbeeld leer van zalmhuiden die ze verwerk in haar vilt. Anja heeft daar ook een boek over geschreven: “Eco-vilt. Puur natuur!” En ze heeft een nieuw boek uit: “Eco-verf. Kleurrijke natuur!” De bijna onbeperkte mogelijkheden om producten van wolvilt te maken inspireren haar.

http://www.viltwerkplaats.nl